Marketing strategie ontwikkelen voor Avans cursusaanbod
Het afgelopen jaar hebben we Avans Hogeschool geholpen met het ontwikkelen van een blueprint voor de promotie van het deeltijd cursusaanbod. De academie van deeltijd ervaarde een grote uitdaging met het genereren van aanvragen voor deze cursussen. Na een experiment van een jaar hebben we een succesvolle blueprint ontwikkeld waarmee de kosten per lead met ruim 75% zijn afgenomen. In dit blog lees je hoe we dit hebben gerealiseerd.
In de afgelopen jaren is er bij Avans vrij breed ingezet op het genereren van bekendheid voor de losse cursussen. De hogeschool heeft namelijk naast het voltijd en deeltijd aanbod ook cursussen voor losse inschrijvers. Na het uitbouwen van de bekendheid voor dit cursusaanbod, werd aan EasyDialog gevraagd een marketing strategie met blueprint te ontwikkelen bij een klein aantal cursussen waarmee straks op grotere schaal mee gewerkt kan worden.
Doelgroep
De eerste stap die we genomen hebben is bij de geselecteerde cursussen een specifieke doelgroep uit te werken. Aan de hand van deze persona hebben we samen met stakeholders binnen Avans gekeken wat de behoeften van deze doelgroep is. Een voorbeeld daarvan is de cursus 'multichannel marketing' waarbij de cursist leert om zelf een marketingplan te maken. Onze gekozen doelgroep was junior marketeers met 1 tot 3 jaar ervaring binnen middel kleine organisaties met maximaal 50 werknemers. We gingen er daarbij vanuit dat deze marketeers veelal de enige marketing medewerker zijn bij deze organisatie. Met een gerichte boodschap hebben we deze doelgroep benaderd met als doel leads te genereren.
Marktonderzoek
Een andere cursus met enorm veel potentie was de cursus 'management informatiesystemen opzetten'. Na een quickscan bleek al vrij snel dat dit om een hele degelijke cursus Power-BI ging. Aan de hand van de inhoud van de cursus hebben we onderzoek gedaan in de markt waar veel zoekvolume en veel vraag naar is. Al snel bleek dat we de naam van de cursus moesten aanpassen naar Power-BI en strategisch inzicht. Verder zagen we dat veel andere aanbieders van opleidingen erg nadrukkelijk stuurden op het downloaden van brochures. Aan de hand van deze inzichten is door Avans de pagina aangepast. EasyDialog heeft de campagnes op Linkedin en Google Ads een boost gegeven en we zagen meteen een mooie uplift in leads, conversies en aanmeldingen.
"In een jaar tijd heeft EasyDialog ons laten zien dat we de marketing van onze hogeschool veel efficiënter kunnen aanpakken. Mede door de hulp van EasyDialog kunnen we ons met trots de beste grote hogeschool van Nederland noemen" , aldus Maurice Brederode, Manager AD Avans Hogeschool
Resultaten
Na de proefperiode hebben we de kosten per lead voor de geselecteerde cursussen laten dalen met ruim 75%. We hebben hierin ook getest met verschillende manieren van leads benaderen. Dit door bijvoorbeeld te kijken wat de kosten per lead zouden zijn als we in het inschrijfformulier zouden vragen om een telefoonnummer. Hoewel we de kosten per lead zagen verdubbelen in vergelijking met leads waarbij we niet om een formulier vroegen, de kosten per lead waren alsnog significant lager dan voorheen. Vanuit deze proefperiode is een blueprint gemaakt die Avans helpt om het volledige cursusaanbod beter te promoten.
Wat is jouw uitdaging?
Wil je ook aan de slag met het realiseren van slimme groei voor jouw bedrijf? We zijn erg benieuwd naar jouw marketing uitdaging. Via ons formulier maak je direct een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking. Vertel ons jouw uitdaging zodat we je kunnen helpen met een goedlopende marketingcampagne.
OPMERKINGEN